O programie
Program „Ułatwiamy Życie z
Neuroróżnorodnością” został opracowany przez
terapeutów ze Specjalistycznej Poradni dla dzieci i
Dorosłych Stowarzyszenia Wspólne Podwórko i
wykładowców Uniwersytetu SWPS, z myślą o dzieciach
z objawami ADHD, spektrum Autyzmu (dawniej
zespołem Aspergera), dysleksji i o ich otoczeniu.
Program rozpoczął swoje działanie w Akademickim
Centrum Psychoterapii i Rozwoju SWPS dzięki dr
Barbarze Arskiej-Karyłowskiej w roku akademickim
2002/2003, od tego czasu był wielokrotnie ulepszany.
O Programie
Naszym celem jest tworzenie programu, który
umożliwiłby dzieciom z neuroróżnorodnością lepsze
funkcjonowanie w szkole, w domu oraz w środowisku
rówieśniczym. Oferujemy indywidualne wsparcie
dzieciom z kłopotami z koncentracją uwagi, z
impulsywnością, wykazującym nadmierną aktywność,
nierozumiejącym sytuacji społecznych lub
przejawiającym problemy z uczeniem. Pomoc jest
udzielana przez przeszkolonego studenta psychologii w
formie indywidualnych spotkań 2 razy w tygodniu po 2
godziny. Spotkania ze studentem mogą odbywać się w
domu dziecka i/lub w szkole w czasie lekcji. W ramach
programu student uzgadnia z dzieckiem i rodzicami
potrzebną pomoc, konsultuje plan spotkań z
doświadczonym terapeutą i realizuje go w czasie
jednego semestru akademickiego.
Jak wyglądają zajęcia praktykanta z
dzieckiem?
Zajęcia studenta z dzieckiem odbywają się w
formie regularnych spotkań, mogą przykładowo
obejmować:
● pomoc w organizowaniu zadań, zabawy dziecka itp.
● oddziaływania mające na celu poprawę koncentracji
uwagi, naukę samokontroli oraz polepszenie
funkcjonowania w sytuacjach społecznych
● udział razem z dzieckiem w zajęciach w przedszkolu
lub w wybranych lekcjach w szkole – indywidualna
pomoc dziecku w utrzymaniu uwagi na zadaniu i w
powstrzymaniu się od zachowań przeszkadzających
nauczycielowi i innym dzieciom
● wsparcie dla rodziców i opiekunów – udzielanie
praktycznych wskazówek i rad dotyczących
skutecznego postępowania z dzieckiem z
neuroróżnorodnością
● wsparcie dla nauczycieli i wychowawców – wspólnie
opracowywanie skutecznych metod pracy z dzieckiem,
udzielanie praktycznych wskazówek dotyczących
efektywnej pracy i komunikacji podczas lekcji z
udziałem dziecka
Gdzie odbywają się spotkania?
Miejsce (dom, szkoła, przedszkole) i
częstotliwość spotkań (liczba i długość spotkań w
tygodniu / miesiącu) są ustalane indywidualnie,
uwzględniając potrzeby dziecka, jego rodziców i
nauczycieli, a także możliwości czasowe studenta.
Kim jest praktykant?
Praktykantami są studenci starszych lat
Psychologii, którzy odbyli kompleksowe 30 – godzinne
szkolenie (przeprowadzone przez doświadczonych
pracowników Stowarzyszenia ”Wspólne Podwórko” i
zakończone testem), dotyczące pracy z dziećmi z
neuroróżnorodnością i z ich środowiskiem. Równolegle
podczas pracy z dzieckiem, praktykanci uczestniczą w
cyklicznych superwizjach, na których na bieżąco
analizują swoją pracę. Praktykanci mają też możliwość
uczestniczenia w częstszych, indywidualnych
konsultacjach. Dodatkowo są zobowiązani do składania
regularnych raportów opisujących spotkania z
dzieckiem.
Co trzeba zrobić, aby dziecko
zostało objęte Programem?
Aby dziecko mogło uczestniczyć w Programie UŻzN
należy:
1.wypełnić formularz zgłoszeniowy dziecka
2. uczestniczyć w zebraniu informacyjnym dla
rodziców
3. dostarczyć opinię nauczyciela i/lub opinię
psychologa/pedagoga i/lub diagnozę
Powyższe dokumenty należy przekazać do sekretariatu:
ul. Chrzanowskiego 13 lok. U3 lub na adres
poradnia@wspolnepodworko.org.pl nie później niż na
tydzień przed zebraniem informacyjnym dla rodziców
dzieci z danej edycji.
Prosimy o dostarczenie powyższych
dokumentów przed spotkaniem
informacyjnym dla rodziców, ponieważ
niespełnienie powyższych wymagań może
opóźnić przydzielenie praktykanta Państwa dziecku.
Kontakt Informacji dotyczących programu udziela mgr
Izabela Śliwińska – psycholog koordynujący
program.
poradnia@wspolnepodworko.org.pl
Stowarzyszenie Wspólne Podwórko
ul. Chrzanowskiego 13 lok. U3
04-392 Warszawa
tel. (22) 604 442 433
e-mail: poradnia@wspolnepodworko.org.pl
https://wspolnepodworko.org.pl/